lazada

Puteri Kenari

blog ini adalah blog peribadi.Dalam masa yang sama, saya adalah seorang peniaga online dan sudah mendaftar dengan ssm

Sabtu, 26 Mac 2016

Bercuti di Cameron Highland

Cerita Bercuti di Cameron Highland ni hakikatnya sudah tiga bulan berlalu.Namun begitu memori yang tercipta bagaikan ianya baru sahaja terjadi.Sebenarnya, kami sekeluarga agak keberatan untuk menyertai rancangan Bercuti di Cameron Highland ni pada awalnya, maklumlah makteh sudah banyak berhabis kerana ke Bukit Gambang waterpark tempohari.Sekarang ini mereka ingin membawa kami ke Cameron Highland pula.Seganlah pula.

Padahal hati ini memang melonjak untuk menjejakkan kaki ke sana.Katanya Cameron Highland ni sejuk dan ianya adalah tempat orang buat kebun sayur dan di situlah terletaknya ladang teh yang terbesar di Malaysia.Anak saudara saya si Manisah dan keluarganya sudahpun menempah rumah sewa di sana.Mahu tapi malu, saya dengan penuh bersemangat menyertai rombongan Cik Kiah Bercuti di Cameron Highland.

Kami turun awal pagi memandangkan rancangan perjalanan yang lebih panjang di Cameron Highland.Perjalanan ke Cameron Highland dari Kuantan memang agak memenatkan.Boleh tahan juga jauhnya woo...

Singgah sebentar di tanah tumpah bucuk bacin kami,Jengka 12.

Lepas tu singgah sebentar untuk minum pagi di Jerantut Feri.

Akhirnya kami hampir sampai.Sempat selfie kat jalan koyan Cameron.Selepas mencuci mata sepanjang perjalanan,kami menghantar beg pakaian ke tempat penginapan.

Destinasi kami yang pertama, Taman agro teknologi mardi Cameron Highland.Pemandangan yang sangat menarik membuat kami semua sangat teruja untuk bergambar.Memang banyak giler gambar kami di Cameron Highland ni tau...tapi terpaksa saya memilih gambar yang paling menarik dan kena dengan perjalanan kami.

Pokok bunga carnation yang ditanam cantik ini juga amat memikat hati kami.Jadi, selfielah...apalagi..

Tadaa...taman terindah...

Pokok kundur dan anggur ditanam cantik.Tapi anggur masih belum berbuah lagi.

Cantik dekorasi di sini.

Sekaligus, honeymoon buat pasangan pengantik baru anak sorang ni.hihi..

Pohon yang menghijau lagi rendang ni buat kamipun rasa nak kuch kuch hota hai kat sini.

Kat sini juga ada bazar untuk usahawan muda.

Mencuba resepi strawberry coklat.nyum!nyum!...

Tibalah masa untuk membeli anak pokok untuk dibawa pulang.Ada berbagai pilihan anak pokok dan juga biji benih yang dijual di sini.Kami membeli biji benih manakala keluarga makteh membeli pokok strawberry dan anggur.

Geram pula melihat pokok tomato yang berbuah lebat.Nasib baik belum masak.Kalau tak,mahunya meleleh air liur tengok.

Kami singgah di pasar malam untuk membeli makanan dan juga melihat-lihat apakah yang akan kami beli sebelum pulang nanti.Banyak sayur sayuran murah dan ada berbagai jenis jualan terutamanya jenis sayur sayuran dan buah buahan.Tapi nak cari parking di sini memang agak susah kerana pengunjung terlalu ramai.Itupun perjalanan kami ini tidak pada cuti umum.Kalau tidak, dengar ceritanya memang jem giler kat sini.

Yang paling adik Arif suka adalah gula-gula kapas yang besar ni.

Topeng Minion ini juga menarik perhatian anak-anak.Tapi tidaklah dibeli...setakat nak bergambar aje.Setelah penat meronda pasar malam, kami kembali ke rumah penginapan untuk mengisi perut sekaligus untuk melbuhkan tirai malam.

Buka untuk bermimpi...tetapi terasa bagaikan mimpi indah tau berada di sini...Suasana malam tanpa kipas atau penghawa dingin,tetapi terasa bagaikan berada di dalam penghawa dingin yang terlebih sejuk.Memang sejuk sangat sangat.Nak mandi dan solat maghribpun menggigil wo... Apa tidaknya!macam mandi dengan air batu.Nasib baik ada air panas.

Untungnya menyewa rumah ni, kami sekeluarga dapat berada dalam satu rumah,terasa seperti ada familyday pulak.Kalaulah semua adik beradik dapat berkumpul kat sini alangkah indahnya.Malam yang dingin membeku memang sedap giler tidurnya.Tarik selimut yang paling indah.hihi.

Pagi esoknya kami turun dari rumah pada pukul lapan pagi walaupun waktu check out sebenarnya pada pukul 12.00 tengahari.Destinasi kami seterusnya adalah taman strawberry.

Sayangnya belum sempat kami ke destinasi, kereta makteh mati dalam perjalanan.Tak sempat parking pulak tu.Yang sedapnya, bangla yang kerja sebagai jaga di situ sedap sedap marah kami dan suruh alihkan kereta.Dah keretanya tak mahu hidup,ingat senang nak parking tepi?Tak boleh sabar pulak tu.Adeh...memang malang nasib kami.Sementara Abengoh Yie membawa kereta ke bengkel, kami jalan-jalan sambil menunggu mereka semua sertai kami.

Sign board strawberry sandae ni menarik minat kami dan terasa jugalah macam menelan air liur.

Terus terang,saya suka gambar ni.

Auppp!"Adik makan mak"itulah yang adik Arif bagitahu saya.

Sempatlah merasa aiskim sundae strawberry kat sini.Tapi sayangnya tak puas makan sebab harganya agak mahal.Tak dapatlah nak beli lebih.Setakat nak merasa bolehlah...

Ambik kau!! asal namanya strawberry,semuanya hendak digigitnya.huhu...

Saya dan ROSE berpisah tiada.Saya sangat gembira dapat ambil gambar ni tau...

Masa untuk beli cenderamata.Rantai kunci adalah pilihan terbaik yang kami ada.

Walaupun muka kelat kerana keletihan dan kecewa tak dapat kutip strawberry beramai-ramai, Encik Adan ni memang suka menceriakan suasana.

Kami terpaksa berhenti setakat ini.Kereta perlu dibaiki.Tiada lagi strawberry,tiada lagi ladang teh.Yang ada adalah makteh.hihihi,gurau je...Kesian makteh...

Inilah kereta terbang saya...

Kesian Umairah terpaksa lepak di bengkel kereta.Mujur tak meragam.

Mujur juga pagi tadi sempat masak nasi dan goreng ikan bilis.Lauk ikan bilis gorengpun sodap...

Alhamdulillah...kereta akhirnya siap dibaiki walaupun sebenarnya tak dibaiki pun...masalah yang tak dapat saya ceritakan sebab dah lupa apa kes kereta ni.Bukan tak ingat 100%, tapi tak dapat hadam apakah istilah kerosakan tu.Bateri tak tercas walaupun ketika kereta dihidupkan.Ini bermakna, kami terpaksa menukar bateri setiap 4jam.

Alhamdulillah...kami selamat pulang ke Bukit Betong.Makteh sekeluarga juga.

Selfie terakhir sebelum pulang.Umairah bersama tokcik Sally.hahaha...kelakar nama tu.Akhir sekali,terima kasih yang tak terhingga buat teh sekeluarga termasuk menantu dan cucu deh...Rindu korang semua.

7 ulasan:

1. seronoknya cuti dengan family..kalau bercuti kat sini kena pi hari biasa baru best...kalau cuti sekolah..ya ampunnnnnn

BalasPadam
  2. Perkongsian yang menarik...bermanfaat utk mereka yang merancang ke sana...

3. Terima kasih atas info. Untuk lebih mudah, boleh cuba tempah tiket bas awal di www.malaysiabus.com. Tiket KTM/ETS juga boleh ditempah secara online!

4. maaf bertanya, apa nama rumah yg awak sewa yer. family saya merancang utk bercuti di cameron

5. Penapis Air alkali BioUltra / BioUltra water Filter Alkaline

Pelbagai Produk Dispenser Water Filter & Master Filter (OutDoor) – Jimat Tenaga

• Alkaline WaterFilter – 6 Filters – RM599
    • 2 Suhu Panas & Sejuk (TableTop & Stand - RM899 – 1498)
    • 3 Suhu Panas, Normal & Sejuk (TableTop & Stand - RM1299-RM1499)
    • Gold Master Filter– 7 Layer (Fiber - Outdoor) RM799
    • Titanium Master Filter – 9 Layer (Fiber - Outdoor) RM999

Producing High Qualiti alkaline water ph 7-9
    ‘Siap Pasang Baru Bayar’
    Harga Termurah di pasaran drpd segi kualiti, brand, rekabentuk dan harga
    Warranty 12 – 18 Bulan
    Filter import dari Korea (ada sijil halal)
    Pemasangan terus ke kediaman @ Pejabat anda

Hubungi – Whatapps/ Call / SMS: 017 8895 990 - Farid

6. *JOM KE SABAH 2017*

TIPS PERCUTIAN MURAH KE SABAH!!!
    Mari Bercuti Ke Sabah.... 2017

Tel : 0129600702 / 0163751978
    Assalamualaikum Tuan Puan...
    Bercuti la ke Sabah....!!
    Kami bersedia mempermudahkan segala urusan percutian anda di sini...

Kami menyediakan Kereta sewa pandu yang murah, baru dan berkeadaan baik..

a) Nissan Urvan RM250 sehari
    m) Toyota Land Cruser Super King RM900
    n) BMW X5 RM900
    o) FJ Cruiser RM500

* Harga di atas adalah minimum sewa
    untuk 3 hari ke atas...
    * Penghantaran kereta percuma ke
    Airport dan tempat penginapan.
    * Kadar harga lebih rendah untuk sewa
    secara bulanan.

Kelebihan yang anda dapat apabila megambil kereta sewa kami adalah :

1. Pilihan Homestay dan Hotel dengan harga
    istimewa daripada kami bermula harga
    RM68 dan ke atas di Kota Kinabalu dan
    kundasang...

2. Homestay Condominium Marina Court di pusat bandar Kota Kinabalu hanya pada harga Rm300 semalam!!!

3. Pemandu Pelancong..
    Sekiranya anda ingin perlukan pemandu sepanjang percutian kami menyediakan pemandu berpengalaman dan mahir dengan tempat2 percutian menarik di Sabah... upah bagi pemandu kami adalah RM100 untuk 12 jam sehari...

4. Harga istimewa ke Pulau Manukan , Sapi atau Memutik..
    Sekiranya anda memilih perkhidmatan kami, kami akan memberikan anda harga istimewa RM25.00 sahaja seorang utk tambang bot dan Percuma SET SNORKLING & life jacket ( harga utk 1 pulau sahaja).. harga tidak termasuk Jetty Fee dan Island Fee...
    Kami juga memberikan harga istimewa untuk Water Sport berikut:
    * Banana Boat RM30 (15 mnt)
    * FlyFish RM60 (15 mnt)
    * Parasailing RM55 (15 mnt)
    * Jetski RM140 (30 mnt)
    * Sea Walking RM150 (30 mnt)

5. Harga istimewa untuk melihat Proboscis Monkey dan Fireflies... Klias Beaufort..
    Harga RM45.00 adalah termasuk tambang menaiki bot, Hi Tea dan Makan malam...

6. Perkhidmatan tempahan tiket penerbangan (Tambang Murah) juga disediakan
    *Screenshot iklan ini sebagai voucher Diskaun dan whatsapp ke nombor di bawah*

Hubungi kami
    *0129600702 (Whatsapp/Call)*
    0163751978 Call

BalasPadam
  7. Wahh bestnya.. last pergi cameron tahun 2010 tak salah. Bulan depan insyaAllah nak pergi lagi. Tak sabar!