lazada

Puteri Kenari

blog ini adalah blog peribadi.Dalam masa yang sama, saya adalah seorang peniaga online dan sudah mendaftar dengan ssm

Khamis, 11 Mei 2017

Rindu

          Hari ni nak buat tajuk jiwang sikit. Rindu macam tak jumpa setahun gitu.... tapi rindu untuk siapa kan?

          Sebenarnya saya rindu sangat nak menulis merapu macam dulu.tapi yelahkan...alasan seharusnya tak timbul kalau hati betul- betul ingin.

          Kata orang, tulis blog ni kena 'mantain' walaupun hanya sebaris ayat. Tetapi bagi saya pula, kalau setakat nak sebut hai, baik tak payah. Buang masa orang buka blog aje. Isinya langsung tak ada.

          Sebut perkataan ' langsung ni, sudah lama saya mencari perbezaan perkataan lansung dan langsung.Sebab saya selalu jumpa dua perkataan ini.Ini membuatkan saya keliru dan menulis blog saya dengan kedua- dua perkataan.

          Bermacam orang saya dah tanya termasuk anak-anak saya yang belajar di Universiti. Tetapi mereka sendiei kurang yakin dengan jawapan mereka.

          Akhirnya terdetik hati saya untuk bettanya kepada cikgu Bahasa Malaysia kat SKBY ni.

Jawapannya,
Perkataan lansung tidak ujud dalam Bahasa Malaysia. Perkataan yang sebenar hanyalah 'LANGSUNG' walau dalam apapun situasi ayat..

          Dalam erti kata lain, langsung tak ujud perkataan MELANSUNGKAN PERKAHWINAN. Tetapi MELANGSUNGKAN PERKAHWINAN.

          Akhirnya saya mempunyai tempat bertanya tentang bahasa yang tidak beku untuk blog saya. Terima kasih Cikgu Ruzieyan.

          Akhinya dengan secara tidak langsung, rindu saya pun terubat. Jumpa lagi lain waktu, Assalamualaikum...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...